09 januari 2023

De geplaagde Plantijn

Het eerste album van Suske en Wiske dat in 2023 verschijnt is een uitgave bij de tv-reeks Het verhaal van Vlaanderen. In De geplaagde Plantijn beleven de striphelden een avontuur met een bekend persoon uit de Vlaamse geschiedenis.

Als tante Sidonia een oude stadskaart van Antwerpen koopt voor de verjaardag van Lambik gaan de poppen meteen aan het dansen. Er staat een kruisje op de kaart en dat is volgens Lambik natuurlijk de vindplaats van een schat. Omdat het aangekruiste huisje in het heden al lang blijkt afgebroken te zijn, besluiten onze vrienden de schat te gaan zoeken in het verleden. Daar vinden ze in de woning echter een Spaanse edelman. Lambik wil de schat met niemand delen en besluit in te breken in het huis om er op zoek te gaan naar zijn schat. Ondertussen bezoeken Suske en Wiske drukker Plantijn. Omdat deze de stadskaart te koop aanbiedt in zijn winkel hopen ze dat hij iets meer kan vertellen over het kruisje. Plantijn beweert nergens van te weten, maar nadat Suske en Wiske zijn woning verlaten hebben, gaat hij zelf op onderzoek uit. Want de schat is niet wat ze lijkt en kan, als ze in verkeerde handen terechtkomt, verschrikkelijke gevolgen hebben. Als puntje bij paaltje komt, moeten Suske en Wiske ingrijpen met gevaar voor eigen leven.

In 2022 was op de Nederlandse televisie de serie Het verhaal van Nederland te zien. In deze reeks nam Daan Schuurmans de kijkers mee langs belangrijke momenten uit de Nederlandse geschiedenis. De verteller dook hierbij op in nagespeelde scènes uit het verleden.

Na het succes van de Nederlandse reeks wordt nu ook de geschiedenis van Vlaanderen op dezelfde wijze tot leven gebracht.
Vanaf 1 januari 2023 is Het verhaal van Vlaanderen te zien bij de VRT.

Herbeleef de Vlaamse geschiedenis vanaf de eerste rij dankzij indrukwekkende re-enactments van
historische scènes en de vertellingen van presentator Tom Waes.
Naast het avontuur van Suske en Wiske zullen in het kader van deze tv-reeks ook diverse andere uitgaven verschijnen waarin de geschiedenis van Vlaanderen wordt belicht.

Christoffel Plantijn, met wie Suske en Wiske in dit album kennis maken, stichtte in 1555 te Antwerpen een drukkerij die uitgroeide tot één van de grootste boekdrukkerijen van Europa.

De geplaagde PlantijnPantin en péril

De Franstalige versie van dit album verschijnt zonder het vignet met de verwijzing naar het tv-programma.
Van het album verschijnt ook een speciale editie met een dossier van 8 pagina’s over Plantijn en zijn drukkerij en een aangepaste backcover. Deze zal te koop zijn in de museumshop van het Museum Plantin-Moretus in Antwerpen.

Het album werd 9 januari in Museum Plantin-Moretus in het bijzijn van de Vlaamse minister-president Jan Jambon, aan de pers voorgesteld.

In het museum is een tijdelijke tentoonstelling te zien waarin wordt getoond hoe het album tot stand is gekomen.
Op woensdag 22 februari 2023 zal in het museum ook een Suske en Wiske dag worden gehouden.

Perspresentatie Perspresentatie

Naast de reguliere editie in de Rode reeks verschijnen er ook enkele speciale uitgaven van dit avontuur.
Er wordt een, genummerde, luxe editie met harde kaft uitgebracht met extra schetspagina's. Daarnaast brengt het museum een versie uit met een dossier van 8 pagina’s over Plantijn en zijn drukkerij en een aangepaste backcover.
Deze twee speciale uitgaven zijn vanaf 11 januari verkrijgbaar in onze Webshop.